1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

آشنایی با خیریه قائمیه

مشاهده در قالب پی دی افچاپفرستادن به ایمیل

مؤسسه اسلامي خيريه قائميه تهران از سال 1359 با توكل بر خداوند متعال و استعانت از امام زمان (عج) و با همت جمعي از نيكوكاران  فعاليت خود را آغاز نموده و در سال 1365 رسماً به ثبت رسيده است.خيريه قائميه، مؤسسه‌اي غيردولتي و صرفاً مردمي است كه از سوي هيچ نهاد خصوصي يا دولتي حمايت نمي‌شود و كليه هزينه‌هاي آن توسط افراد نيكوكار تامين مي‌گردد.

اين خيريه با شروع فعالیت خانواده هاي زيادي را با عنايت امام زمان(عج) تحت پوشش قرار داد؛

اين خانواده‌ها عموماً بي‌سرپرست يا بدسرپرست می‌باشند، كه نياز واقعي آنها پس از بررسي توسط مددكاران خيريه به اثبات رسيده است.

درحال حاضر (1395) 150خانواده كه جمعاً حدود 400 نفر مي باشند تحت پوشش اين مؤسسه بوده كه از اين تعداد حدود 20 نفر دانشجو و 100 نفر دانش آموز هستند. با جمع‌آوري كمكها و هداياي نيكوكاران، خدمات گوناگون و متنوعي به اين خانواده‌ها ارائه مي‌شود.

 

این خيريه از معدود مؤسساتي است كه كليه كاركنان آن، اعم از كادر مديريت، مددكاري، اداري و خدماتي به‌طور داوطلبانه به انجام وظيفه مشغول هستند و هيچگونه دستمزدي دريافت  نمي‌كنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اركان مؤسسه

1- هيئت امنا و  هيئت مديره

سياست ها و خط مشي كلي مؤسسه توسط هيئت مديره و با نظارت و تاييد هيئت امنا ،تعيين مي‌شود. هيئت مديره شامل 7 عضو دائم و 2 عضو علي البدل و یک عضو بازرس است. اعضا هر دو سال يكبار و بازرس هر سال انتخاب مي شوند. هیئت مدیره شخصی را بعنوان مدیر عامل انتخاب که این فرد می­تواند یکی از اعضا یا شخصی خارج از موسسه باشد . هيئت مديره طي نشستي هر ماه يكبار مسائل و مشكلات كلي خيريه را به بحث مي گذارند و تصميم­هاي لازم را اتخاذ مي كنند. در جلسات هيئت مديره علاوه بر اعضا ، نماينده اي از هر يك از واحد­های فعال که خود عضو هیئت مدیره می­باشند ، حضور دارند و مشكلات خود را مطرح و گزارش­هاي فعاليت­هاي خود را ارائه مي نمايند.


 

 

2- مدير عامل

كليه فعاليت­هاي جاري مؤسسه با نظارت و تاييد مدير عامل انجام مي‌شود. در حال حاضر جناب آقای محمد حسین وثوقی با نظر اعضاء هیئت مدیره اين وظيفه خطير را برعهده دارند و به طور تمام وقت براي رسيدگي به امور و تصميم‌گيري­هاي لازم در محل خيريه حضور دارند.


3-ساختار خيريه

واحدهای فعال در اين خيريه كه زير نظر مدير عامل انجام وظيفه مي‌كنند، عبارتند از :

· واحد  اداري و مالي

· واحد فرهنگي و تبليغات

· واحد مددکاری

· واحد تداركات و خدمات‌رسانی

واحد اداري و مالي

كاركنان مجرب بخش اداري و مالي كليه فعاليت­هاي اداري مؤسسه را اعم از انجام مكاتبات با مراكز و اشخاص مختلف، تشكيل پرونده و صدور كارت براي مددجويان، بايگاني و اسخراج آمار انجام مي‌دهند. پيگيري تصميمات اتخاذ شده درباره مددجويان، ثبت و ضبط حساب­هاي مربوط به دريافتها و پرداختها و تهيه گزارش مالي به‌طور مستمر، از ديگر وظايف مهم اين گروه است. وظيفه تحويل و دريافت صندوق­هاي صدقات خيريه و جمع‌آوري وجوه آنها را نيز اين گروه برعهده دارند.

واحد فرهنگي و تبليغات

مسئولين خيريه مي‌كوشند علاوه بر ارائه كمك­هاي مالي و رساندن خانواده ها به مرز خودكفايي اقتصادي، آنها را در رشد فرهنگي و اجتماعي نيز همراهي كنند. آنها بر اين باورند كه برخورداري از امكانات اقتصادي، بدون رشد فرهنگي و ارتقاي سطح فكري و رسيدن به فضيلت و كرامت انساني، تاثيرات عميق و بلندمدت نخواهد داشت.

گروه فرهنگي خيريه سه هدف اصلي را دنبال مي كند:

- توسعه و ترويج فرهنگ ديني و معارف اهل بيت

- فعاليت­هاي تبليغاتي به منظور جذب كمكهاي مردمي

- ارتقاي سطح فكري و فرهنگي مددجويان

فعاليت­هاي فرهنگي و تبليغاتي خيريه با مشاركت جمعي از جوانان تحصيلكرده و همياري موثر مددكاران باتجربه، زير نظر مديريت انجام مي‌شود. اين افراد به‌صورت پاره‌وقت و داوطلبانه در مؤسسه مشغول به فعاليت هستند. فعاليت­هاي مختلف اين گروه عبارتند از:

- معرفي مددجويان به مراكز آموزشي مانند كلاسهاي كنكور و كامپيوتر و ...

-فعاليت­هاي تبليغاتي به منظور معرفي خيريه

-اطلاع‌رساني و ايجاد ارتباط ميان نيكوكاران و حاميان

-برگزاري مراسم مختلف در مناسبت­هاي مذهبي

واحد مددكاري

گروه مددكاري از مهمترين گروه­ها و در واقع قلب خيريه محسوب مي شود. مددكاران كه اغلب از تجربه و مهارت بالايي برخوردارند، وظيفه اصلي بررسي و تحقيق درباره وضعيت معيشتي و فرهنگي مددجويان را بر عهده دارند. مددكاران پس از مراجعه مددجو به خيريه ، گزارش اوليه اي از وضعيت آنها تهيه كرده و سپس يك يا چند نوبت از محل زندگي آنها بازديد و شرايط زندگي‌شان را از نزديك بررسي مي كنند. در اين مرحله براي مددجوياني كه نياز آنها به اثبات رسيده و واجد شرايط تشخيص داده شوند، با مشورت مددكاران و تأييد مديريت ، پرونده‌اي تشكيل شده و آنان به صورت دائم يا موقت تحت پوشش خيريه قرار مي‌گيرند. در حال حاضر 10 مددكار به صورت پاره‌وقت مشغول به كار هستند كه همه روزهاي هفته را پوشش مي‌دهند.

از مهمترين اقدامات مددكاران مشاوره‌هاي مستمر با زنان و جوانان خانواده‌هاي تحت پوشش است. اين مشاوره‌ها تأثير به‌سزايي در حل مشكلات اعضاي خانواده‌ها، افزايش سطح آگاهي و ارتقاي فرهنگي مددجويان دارد.

تعدادي از مددكاران علاوه بر مشاوره و رسيدگي به مشكلات مددجويان، در فعاليت­هاي گروه فرهنگي نيز مشاركتي فعال دارند.

واحد تداركات و خدمات‌رساني

وظيفه تداركات و خدمات‌رساني به خانواده هاي تحت پوشش را نيز تعدادي از بانوان نيكوكار بر عهده دارند. تهيه جهيزيه، سيسموني و نيز بسته بندي و توزيع مواد غذايي و كالاهاي مورد نياز خانواده‌ها از جمله وظايف اين گروه است. گروه خدمات رساني هر ماه يكبار سهميه خواربار خانوارها را تحويل مي‌دهند. تهيه كالاهاي گوناگون براي عرضه در بازارچه سالانه خيريه، غرفه‌هاي خيريه در ساير نمايشگاه­ها و نيز ارائه خدمات در مراسم مختلف خيريه از ديگر وظايف عمده اين گروه است.

 

 

خدمات مؤسسه

مؤسسه خدمات متنوعي را به خانواده هاي تحت پوشش و ساير نيازمنداني كه به خيريه مراجعه مي كنند، ارائه مي دهد. اين خدمات را مي توان در سه گروه عمده دسته بندي كرد:

1. خدمات رفاهي

- تهيه و واگذاري خواربار به‌صورت ماهانه و بر حسب تعداد افراد خانوار. اين اقلام در حال حاضر شامل برنج، روغن، گوشت، قند و شكر و حبوبات است

- اهداي پوشاك و لوازم‌التحرير به مددجويان دو نوبت در سال (عيد نوروز و آغاز سال تحصيلي)

- كمك به تأمين منابع مالي براي خريد مسكن و همچنين پرداخت وام بلاعوض براي پيش‌پرداخت مسكن

- پرداخت هزينه‌هاي ضروري جهت تعمير يا خريد لوازم ضروري منزل از قبيل آبگرمكن، كولر و ...

- تهيه و تحويل كالاهايي تحت عنوان جهيزيه و سيسموني

- پرداخت كمك هزينه تشكيل زندگي جديد

- پرداخت وام در ساير موارد ضروري

- پرداخت قبوض آب ، برق، گاز و تلفن در موارد ضروري

- پرداخت شهريه و كمك هزينه تحصيلي به دانش‌آموزان و دانشجويان تحت پوشش

- پرداخت مستمري ماهانه بر حسب تعداد افراد خانواده

2. خدمات فرهنگي آموزشي

اين خدمات را مي‌توان در چند گروه عمده دسته‌بندي كرد:

1-2 . رسيدگي به وضعيت آموزشي مددجويان

وضعيت تحصيلي و آموزشي دانش‌آموزان و دانشجويان در خانواده‌هاي تحت پوشش به‌طور مستمر بررسي مي‌شود تا با ارائه راهنمايي‌هاي لازم مشكلات آموزشي مددجويان در اسرع وقت برطرف گردد. مشاوره هاي آموزشي براي تعيين رشته تحصيلي از ديگر خدمات فرهنگي، آموزشي مؤسسه است كه توسط مددكاراني كه از تجربه كافي در امور آموزشي برخوردارند، ارائه مي‌شود. اين مشاوره‌ها تأثير زيادي در انتخاب رشته تحصيلي مناسب و آينده شغلي مددجويان دارد.

2-2. كمك به اشتغال مددجويان

يكي از فعاليت­هاي مهم موسسه كمك به اشتغال مددجويان، بويژه جوانان در مشاغل مناسب است. در اين راستا در صورت لزوم تعدادي از افراد جوياي كار به آموزشگاه­ها و كلاس­هاي آموزشي مختلف معرفي مي‌شوند تا مهارتهاي لازم را براي يافتن شغل مناسب بدست آورند. پس از گذراندن اين دوره‌ها، مددجويان به مراكز خصوصي و دولتي براي كار معرفي مي‌شوند.

3-2. برگزاري دوره‌هاي مختلف آموزشي

موسسه در جهت ارتقاي سطح فرهنگي مددجويان و ساير علاقه‌مندان و نيز افزايش سطح مهارت آنان هر چند يكبار كلاس­ها و دوره‌هاي آموزشي متنوعي را در محل موسسه برگزار مي‌كند. انواع كلاس­هاي هنري مانند نقاشي، خياطي و..كلاس­هاي قرآن و اخلاق و همچنين كلاس­هاي تقويتي براي دانش‌آموزان از جمله اين دوره‌ها محسوب مي‌شوند.

4-2. برگزاري جشن­ها و مراسم مختلف به مناسبت­هاي گوناگون مذهبي براي خانواده‌هاي تحت پوشش ، و افراد نيكوكار

مسئولين مؤسسه با هدف ترويج فرهنگ ديني و معارف اهل بيت كه آن را مهمترين رسالت اجتماعي خود مي‌دانند، به مناسبت­هاي گوناگون مانند اعياد مذهبي و يا عزاداري­ها، مراسمي را در خيريه با حضور مددجويان و نيكوكاران برگزار مي كنند. اين مراسم همچنين فرصت مناسبي براي آشنايي نزديكتر نيكوكاران با خانواده هاي تحت پوشش است. بر نامه ريزي و اجراي مراسم را معمولا گروه فرهنگي مؤسسه بر عهده دارند.

5-2. برپايي نمايشگاه و بازارچه خيريه به نفع خانواده‌هاي تحت پوشش

برپايي نمايشگاه و بازارچه خيريه به مناسبت دهه فجر، شركت در نمايشگاه قرآن و ساير نمايشگاهها از اهم اين فعاليتها ا ست.

6-2. برپايي اردوهاي تفريحي، زيارتي براي مددجويان، بويژه دانش‌آموزان

اين اردوها در منزل يا ويلايي كه توسط افراد نيكوكار يا مؤسسات در اختيار مددجويان قرار مي گيرد، برپا مي شود. اين اردوها در اطراف تهران يا در شهرستانها به صورت يك يا چند روزه برگزار شده و نيكوكاران تمام يا بخشي از هزينه پذيرايي از مددجويان را تامين مي كنند.. تعدادي از مددكاران نيز در اين اردوها، مددجويان را همراهي مي‌كنند. از جمله اين اردوها كه معمولا هر سال برگزار مي شود ، اردوي زيارتي مشهد مقدس است كه مددجويان با علاقه و شور زيادي در آن شركت مي كنند.

3 . خدمات بهداشتي و درماني

خدمات بهداشتي درماني خيريه براي خانواده‌هاي تحت پوشش عبارتند از:

1. معرفي بيماران به بخش مددكاري تعدادي از بيمارستانها، جهت استفاده بهينه از امكانات درماني همراه با گرفتن تخفيف ويژه

2. پرداخت بخشي از هزينه‌هاي تشخيص و درمان بيماران در مواقع ضروري

در اين موارد با تشخيص پزشكان معتمد و تاييد مديريت موسسه بخشي از هزينه درمان خانواده‌ها توسط مؤسسه تقبل مي‌شود. پرداخت بخشي از هزينه اعمال جراحي از جمله اين خدمات است.

3. معرفي بيماران به پزشكان نيكوكار و مراكز درماني حامي

در حال حاضر يك درمانگاه با كادر پزشكي مجرب در تخصصهاي گوناگون، تحت مديريت يكي از پزشكان نيكوكار، بيماران معرفي شده از سوي خيريه را به‌صورت رايگان مي‌پذيرد همچنين تعدادي از داروخانه‌ها نيز داروي مورد نياز خانواده‌ها را با تخفيف ويژه به آنها ارائه مي‌دهند

4. تهيه و واگذاري لوازم پزشكي مورد نياز بيماران مانند عينك

5. عيادت از بيماران بستري و تامين دارو و مواد غذايي ضروري آنها

6. كمك به تامين هزينه‌هاي درماني مددجويان مبتلا به بيماريهاي خاص، به‌طور مستمر